Izgalmas napra ébredtek a szarvasiak 1913. július 20-án. Várták a csodát, azt, hogy a község híres szülötte, Székely Mihály (eredeti nevén Szrnka Mihály) a saját maga által épített repülőgéppel magasba emelkedjen. A mai ember talán már el sem tudja képzelni, mekkora szenzáció lehetett ez 106 évvel ezelőtt.

A korabeli szarvasi újságokból kitűnik, hogy a település lakói már hetekkel korábban nagy izgalommal készültek az eseményre. Igaz, először csalódniuk kellett, ugyanis a repülést eredetileg július 13-ra hirdették meg, de az a rossz idő miatt elmaradt. Várták tehát a következő vasárnapot, július 20-át. Ezen a napon este 7.00 órára hirdették a felszállást, de az emberáradat már a kora délutáni órákban megindult a bikazugi „repülőtér” felé.

Ezúttal a szenzáció nem maradt el: „amint a gép működni kezdett, keveset gurulván, szép csendesen, méltóságosan a magasba emelkedett a tetszetős külsejű, ötven lóerős monoplán, s a közönség elementáris erővel kitörő üdvrivalgása között mintegy 60 méter magasra emelkedett, s a levegőben két nagy kört írván le, s az Ó-templom tornyát is megkerülve, a község fölött hatalmas berregés, zúgás között elrepült, ujjongó lelkesedést keltve az utcákon hullámzó nép között, kik éljenezve és kendőjüket lobogtatva üdvözölték a bátor pilótát” (Szarvas és Vidéke, 1913. július hó 27.)

S hogy hogyan került Szarvasra a repülőgép? Nos, az ifjú mérnök eredetileg azt tervezte, hogy elrepül vele Budapestről Szarvasra, de egy korábbi balesete miatt ezt nem merte megkockáztatni. Ehelyett a 320 kilogrammos monoplánt darabokra szedve, vonaton szállíttatta ide, szülei házába.

A szarvasi volt Székely Mihály egyik utolsó repülése. Egy hónap múlva, 1913. augusztus 20-án, a Budapesten rendezett repülőversenyen lezuhant, kórházba került és lemondott a további repülésekről.

Székely (Szrnka) Mihály, a repülőgépgyártás egyik úttörője 1885. január 11-én született Szarvason, iparos családban. A gimnáziumot is itt végezte, majd a budapesti Műegyetemen szerzett gépészmérnöki oklevelet. Első saját gyártmányú gépével 1910-ben Rákos-mezőn emelkedett a magasba. Ezután még számos repülőgépet épített, melyekkel pilótaként nemzetközi versenyeken is részt vett. Budapesten hunyt el, 1959. április 3-án, 74 éves korában. Nevét Szarvason ma egy középiskola (GySzC Székely Mihály Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma), valamint a Tessedik Sámuel Múzeum (az egykori gimnázium) falán egy márványtábla is őrzi.

Lipták Judit